Montenegro: ¿quen manexa os fíos?

Apartados xeográficos ARQUIVO Balcáns
Idiomas Galego

Falando dos Balcáns, nestos días destaca un pequeno país, Montenegro, cunha población de apenas 660.000 habitantes, que leva varios anos intentando acadar a súa plena independencia. As esperanzas dos que desexan dar o espaldarazo final no seu afán pola emancipación por vez primeira despois de perder a independencia en 1918, foron borradas, ou cando menos aprazadas, polo Acordo de Belgrado, asinado o 14 de marzo deste ano. Este acordo establece unha unión entre Serbia e Montenegro, substituíndo á antiga Federación Iugoslava e outorgando ás dúas repúblicas unha serie de institucións comúns. Como consecuencia en gran medida da firma do acordo, se orixinou unha profunda crise que sigue sacudindo a sociedade montenegrina. Pero falando dos intereses dominantes, ¿quen son os dirixentes, que propostas suxiren na escena política montenegrina?

Por unha banda, cómpre mencionar o presidente montenegrino, Milo Djukanovic. É a cabeza do gobernante "Partido Democrático de Socialistas" (DPS), formación independentista que se deixou presionar para firmar o Acordo de Belgrado, un pacto que conleva vantaxes e inconvintes. Entre as vantaxes se atopa o recoñecemento exterior forzado pola aceptación dos principios dictados pola comunidade internacional durante as negociacións sobre o futuro das dúas repúblicas balcánicas. Se recoñece a igualdade entre Montenegro e Serbia, e pode ser defendida perante calquer foro internacional. A maiores, Montenegro se posicionou claramente para recibir máis axuda da Unión Europea a fin de reforzar a súa capacidade institucional, a súa infraestructura e as súas reformas económicas.

Asi mesmo, Djukanovic preservou a autonomía que Montenegro acadou durante os últimos anos e se gañou o recoñecemento da Unión Europea do dereito de Montenegro para decidir libremente a longo prazo sobre a súa independencia. Aprazar a decisión ten tamén algunha vantaxe para Djukanovic, a sabendas da maioría insegura do bloque independentista, e o resultado impredecible dun posible referendo. Pero o aprazamento da consulta non é o que ambiciona o bloque independentista, e para Djukanovic iso significou a perda do apoio de moitos dos seus representantes. Despois de comprometerse tan enérxicamente a favor da celebración dun referendo nun futuro o máis próximo posible, a cesión baixo presión europea supón un debilitamento da credibilidadede Djukanovic.

Para os representantes do bloque independentista montenegrino, a firma do acordo supuso unha decepción enorme. Tanto o partido pro-independentista máis radical, o Partido Liberal (LSCG) coma os pro-occidentais Socialdemócratas viron no acordo unha traición a esa maioría que, nas eleccións de abril de 2001, votara por partidos pro-independentistas. Por iso, o LSCG retirou o seu apoio ao goberno e formou unha alianza tácita coa coalición pro serbia "Xuntos por Iugoslavia". O resultado foi a demisión do primeiro ministro Vujanovic o pasado 19 de abril, e aínda que contaban co apoio de Bruxelas, as negociacións para a formación dun novo goberno dentro do bloque independentista fracasaron. O sentimento de controversia entre o LSCG e o DPS dende a firma do Acordo de Belgrado fai difícil imaxinar unha alianza efectiva entre as dúas partes, agora opostas.

Os partidos pro-iugoslavos de Montenegro deron a benvida ao Acordo de Belgrado, interpretado como unha derrota de Djukanovic e os independentistas, da que esperaban beneficiarse políticamente. A coalición opositora "Xuntos por Iugoslavia" se viu axiña reforzada pola retirada do apoio do LSCG ao goberno, formando unha alianza que agora ostenta a maioría parlamentaria.

En canto á Comunidade Internacional, como actor principal destaca a Unión Europea, representada polo alto representante da política exterior, Javier Solana. Os intereses europeos sempre se mantiveron claramente a favor do mantemento da federación iugoslava, rexeitando unha independencia montenegrina, para deter así a tendencia á fragmentación en novos Estados no mapa dos Balcáns. Para lograr este obxectivo, se presionou aos líderes montenegrinos " con métodos como a amenaza co peche de portas á futura integración en Europa " para firmar o Acordo.

A parte da Unión Europea, no que atinxe á ComunidadeInternacional, non hai ningún actor de maior relevancia, xa que os Estados Unidos actuaron dun modo intranscendente neste asunto. Nun comunicado de prensa do goberno estadounidense, aínda a sabendas de que algúns sectores da sociedade civil internacional se inclinan pola independencia montenegrina como a alternativa máis beneficiosa para solucionar os problemas políticos, a administración estadounidense non se opón ao Acordo levado a cabo baixo os auspicios da Unión Europea, dado que a estabilidade dos Balcáns supón un asunto da maior importancia para Washington.

Na actualidade, o Acordo de Belgrado está sendo negociado por Comisións Constitucionais das dúas repúblicas balcánicas, para interpretar os asuntos claves do acordo e preparar a elaboración da nova constitución. En Montenegro, esta Comisión está composta por representantes de todos os partidos parlamentarios, o que supón negociacións moi difíciles, habida conta do distanciamento existente entre algunhas posicións. O bloque independentista quere alcanzar unha interpretación o máis superficial posible, mantendo as propias institucións, o sistema económico e monetario, mentras que os representantes pro-iugoslavos procuran unha auténtica federación con Serbia. A dificultade nas negociacións abarca non soamente ao acordo entre o borrador montenegrino e o serbio, senón tamén á necesidade de por de acordo todas as posturas encontradas dentro do escenario montenegrino. Agora toca comprobar a aplicabilidade do "virtuoso golpe diplomático", impulsado pola Unión Europea.