A nova folla de ruta China-América Latina Caribe

Trala terceira vira latinoamericana do presidente Xi Jinping, China deu a coñecer un segundo documento sobre a súa política cara a América Latina e Caribe (ALC). Estruturado en catro partes, do texto despréndense algunhas novidades. A principal de todas probablemente garda relación coa promoción dun enfoque moito máis rico e integral da relación bilateral de forma que se poida elevar a calidade e o nivel da cooperación. 

Liñas de investigación Observatory of Chinese Politics
Apartados xeográficos China and the Chinese world
Palabras chave China PCCh Xi Jinping CELAC ALC
Idiomas Galego

Trala terceira vira latinoamericana do presidente Xi Jinping, China deu a coñecer un segundo documento sobre a súa política cara a América Latina e Caribe (ALC). Estruturado en catro partes, do texto despréndense algunhas novidades. A principal de todas probablemente garda relación coa promoción dun enfoque moito máis rico e integral da relación bilateral de forma que se poida elevar a calidade e o nivel da cooperación. 

A nova estratexia apunta a un salto cualitativo sinalando a disposición de China a participar de forma activa na transformación da rexión sumando non só oportunidades de desenvolvemento senón tamén selando unha alianza para catapultar a súa proxección política global. 

Tras contextualizar a situación do mundo e da propia China no documento reivindícanse, en primeiro lugar, os seus vínculos cos países en vías de desenvolvemento aos que a segunda economía do mundo non quere renunciar. Beijing, de principio a fin do documento, aposta por unha relación que profunde a multipolaridade e que aporte unha maior voz a estes países no concerto global aínda que isto non debe interpretarse como un intento de “excluír ou apuntar contra ninguén”. Pero China aposta con claridade por sumar a rexión á reforma da gobernanza global transformando as institucións e as súas estruturas, democratizándoas pola vía da readaptación do peso das periferias emerxentes na definición de regras e na toma de decisións.

Dous niveis para impulsar a cooperación

A futuro, o desenvolvemento da cooperación se xestionará a dous niveis. Primeiro, de conxunto, coa interlocución da CELAC como foro principal; segundo, pola vía bilateral, país a país. Esa dobre configuración da relación fortalecería o impulso cara a unha “comunidade de destino común”. China aposta por vertebrar unha ampla rede de cooperación que vincule a todo tipo de instancias a un e outro lado da relación de forma que se artelle unha masa crítica de vínculos.

Entre os eixes a destacar da súa política débense sinalar: a) a insistencia no respecto á libre e soberana elección da vía ao desenvolvemento; b) entre os intereses vitais a ter en conta significa o respecto ao principio dunha soa China; c) se salienta a colaboración en materia de equidade e xustiza, significando un maior énfase no desenvolvemento social ou a redución da pobreza; d) a inexistencia de condicións políticas para a concreción das asistencias económicas ou técnicas; e) a colaboración na protección ambiental e na loita contra os desastres e os seus efectos; f) unha maior definición no área cultural, educativa, académica e tamén no intercambio en materia de medios de comunicación; g) a inclusión activa da cooperación xudicial e policial proxectando o seu modelo de xestión da seguridade na Rede.

O documento resume os avances rexistrados desde 2008 e apunta os mecanismos esenciais para fortalecer a confianza recíproca e coordinar posicións no escenario internacional. O respecto á soberanía de cada país, grande ou pequeno, se complementa cunha clara aposta pola integración rexional.

No económico e comercial formula o propósito de transcender a mera complementariedade que serviu de impulso para alcanzar o actual nivel de intercambio bilateral, significando a aposta polos produtos de alto valor agregado e de alto contido tecnolóxico. A cooperación financeira, industrial, enerxética, en infraestrutura, agrícola, espacial, oceanográfica, etc., apuntan a unha maior vertebración da cadea industrial no seu conxunto.

Finalmente, a propósito da tan manida triangulación, China parece supeditala ao interese de América Latina. Os proxectos desta natureza nos que podería participar deben estar “presentados, consentidos e patrocinados” polos países da rexión. España, en concreto, perde folgos e quédase fóra a expensas do rescate que se puidese formular desde ALC.

Unha lagoa a corrixir 

Que falta no documento? Probablemente algunha alusión á cooperación en materia de nacionalidades minoritarias tendo en conta da importancia do problema indíxena na rexión e a súa correspondencia en China, enfrontando en ambos casos desafíos comúns relativos á protección da identidade, o desenvolvemento, o autogoberno, etc. Máis aló da significación demográfica, a cualificación política desta dimensión na relación bilateral esixiría tela en conta neste documento. 

En resumidas contas, China teno ben claro con ALC. O documento suxire a paralela urxencia de que ALC estableza uns liñamentos mínimos da súa política en relación a China. Só deste xeito pode interactuar de forma proactiva sentando as bases para un mellor aproveitamento das oportunidades que traza este segundo documento de política chinesa para a rexión. Ese é o primeiro deber que China suscita aos países da CELAC. 

Os “números” do documento

5 en 1
A nova configuración das relacións bilaterais se articula sobre a base da potenciación de relacións políticas, económico-comerciais, culturais e humanísticas, de estreita coordinación no plano internacional e bilateral. 

1+3+6
O 1 é o Plan de Cooperación 2015-2019 subscrito coa CELAC. O 3: o comercio, o investimento e a cooperación financeira. O 6: a enerxía e os recursos, obras de infraestrutura, agricultura, manufactura, innovación científico-técnica e tecnoloxía informática. 

3x3
A cooperación en capacidade produtiva presta atención prioritaria á loxística, enerxía eléctrica e informática, fomentando a interacción entre empresas, sociedade e goberno.