BRICS

Xiamen, na China, acolleu o cumio da primeira década dos BRICS, un foro que pretende ser o xermolo dun Sur Global con capacidade para tratar de igual a igual co Norte Global que hoxe domina as principais institucións internacionais. O encontro tratou de transmitir a mensaxe de plena vixencia daquel compromiso que lle dera vida, a modificación da orde mundial para outorgar maior voz e peso aos países menos desenvolvidos tanto en termos de representación como de poder de decisión.

Liñas de investigación International Relations
Apartados xeográficos China and the Chinese world
Idiomas Galego

Xiamen, na China, acolleu o cumio da primeira década dos BRICS, un foro que pretende ser o xermolo dun Sur Global con capacidade para tratar de igual a igual co Norte Global que hoxe domina as principais institucións internacionais. O encontro tratou de transmitir a mensaxe de plena vixencia daquel compromiso que lle dera vida, a modificación da orde mundial para outorgar maior voz e peso aos países menos desenvolvidos tanto en termos de representación como de poder de decisión.

Ao escepticismo habitual que rodea estes encontros e os seus enunciados de boas intencións sumouse nesta ocasión o grave enfrontamento entre India e China nos cumes do Himalaia. A retirada nos días previos das tropas indias que se adentraran en territorio que China reclama como propio fronte a Bután puxo fin a case tres meses de tensións entre os exércitos dos dous países. Pese a todo, deixou ao pairo a cuestión clave que planea sobre os BRICS: ¿poden máis os intereses comúns ca os intereses nacionais? A derradeira palabra non se dixo aínda.

Quedou claro en Xiamen que China segue a apostar por esta fórmula de converxencia das principais economías do Sur. Ás habituais medidas relacionadas coa dotación de instrumentos financeiros e económicos, a promoción das respectivas moedas nacionais en detrimento do dólar ou o acento nas transferencias de tecnoloxía, sumouse a iniciativa do BRICS Plus, un plan que ampliaría o número de participantes ata unha ducia dos cinco actuais. A arriscada operación suporía un alargamento importante da súa representatividade tanto en termos demográficos como de poder económico evidenciando o enorme potencial da cooperación entre os países do Sur. Non obstante, non sempre ampliación é sinónimo de incremento das capacidades especialmente cando a cohesión interna é feble e podería agrandarse. A propia UE pode ilustrar as hipotecas desa fórmula.

As disparidades no seo dos BRICS son evidentes para todos: dende os seus sistemas políticos ás culturas respectivas, historias ou o propio poder económico ou político. A China por si soa equivale a máis do dobre do valor das economías dos outros catro socios. Isto obriga a conformar unha dinámica de novo tipo capaz de convivir con esas diferenzas e ao tempo construír un espazo de interese común afianzado co incremento das relacións económicas e de todo tipo intrabloque.

Cabe sinalar que fronte ás tensións de China coa India ou a incerteza política que rezuma no Brasil de Temer, o entendemento sino-ruso é o piar clave que asenta os BRICS. Moscova e Beijing comparten criterios de valor en asuntos de alcance, a comezar pola contención de EUA. Será suficiente a futuro?